Tuesday, July 22, 2014

Häiriötreeniä ja pikkulintuja

Koska Ape osaa jo luoksetulon ja kontaktin ottamisen käskystä, ajattelin lisätä niihin hieman häiriötä. Menimme eilen iltapäivästä pihalle siihen aikaan, kun ihmisiä tulee töistä ja kaupasta kotiin. Pihalla oli siis tämän tästä joku kävelemässä. Ape tietenkin kiinnostui pihalla kävelevistä ihmisistä, jolloin kutsuin häntä nimeltä ja käskin luokse. Pari kertaa kävi niin, että Ape reagoi kutsuun ja palkkasin kun hän tuli luokse. Jos Ape ei kääntynyt katsomaan minua, rykäisin tai heilautin kolinapurkkia, jotta fiksaatio pihalla kävelevään naapuriin katkeaisi. Tämän jälkeen kutsuin Apea uudestaan nimeltä, ja kun hän sitten minua katsoi, kutsuin hänet luokse ja palkitsin. Erään pariskunnan kohdalla tätä tehtiin kolme kertaa, sillä tultuaan luokse Ape säntäsi heti takaisin heidän luokse. Taisi olla mukavia ihmisiä. Tämä ei minua haitannut, sillä tarkoituksena ei ollut treenata paikallapysymistä minun luona, vaan korvien aukipitämistä silloin, kun jotain kiinnostavaa tapahtuu. Käytännössä saatiin siis yhdestä häiriöstä useampi toisto :) Kaiken kaikkiaan tämä oli onnistunut treeni.

Pihalla kulkiessa Ape äkkäsi pari västäräkkiä ja pysähtyi seisomaan niitä. Kääntyi jopa katsomaan minua, ikään kuin kysyäkseen että "No mitäs tehdään?". Lähdin kävelemään Apen luokse ja linnut pyrähtivät lentoon. Ape pysyi paikallaan, mistä kehuin kovasti. Linnut eivät kuitenkaan lentäneet kuin muutaman metrin, joten Ape kiinnostui niistä uudelleen, otti muutaman askeleen ja seisoi uudestaan. Tämä taisi olla pikkutirpoille liikaa, ja ne lähtivätkin pakoon kauemmas. Ape seurasi pari metriä ja pysähtyi, ja mikä parasta: kääntyi katsomaan minua! Siitä kutsuinkin hänet luokse ja palkkasin reilusti.

No comments:

Post a Comment